Eduki publikatzailea

Nicolas Tarkhoff (1871-1930)

Arabako Arte Ederren Museoa

Nicolas Tarkhoff (Mosku, 1871 - Orsay, Frantzia, 1930)

Tarkhoffen lanak museoaren bilduman izatea ohiz kanpoko kontua da; izan ere, funtsetan nazioarteko egileen artelanak biltzea ez da Arabako Arte Ederren Museoaren helburuetako bat. Pinturak museoko funtsean sartzea ordainean emate baten emaitza izan zen; alegia, Arabako Foru Aldundiarekin zerga zor bat kitatzearen truke museoari ondasun bat entregatzearen ondorioa. Era horretako ordainketak enpresa handiek, bankuek eta kutxek egin ohi dituzte, baita artista oso garrantzitsuen oinordekoek ere.

Diputatuen Kontseiluaren 1995 erabaki baten bidez agindu zen Laudioko (Araba) Tubacex Taldearen arte bildumako Nicolas Tarkhoffen bederatzi margolan ordainean ematea. Harrezkero, bildumaren parte dira, eta oso gutxitan jarri dira ikusgai, eta beti aldi baterako erakusketa tematikoetan. Oraingoan, aldiz, jauregiko areto batean bilduta ikusi ahal izango dira, Frantzian bizi izan zen margolariak jorratu zituen gai garrantzitsuenez gozatzeko.

Nicolas Tarkhoff Moskun jaio zen 1871n, merkatarien familia aberats batean. Arterako bokazio goiztiarra izan arren, hainbat inguruabarren ondorioz, ez zion pintatzeari ekin hogei bat urte izan arte. 1898an Parisen kokatu zen. Prestakuntza aldi bat egin zuen, eta, aldi berean, biziki gogoko zituen Van Gogh, Gauguin eta Cezanne-ren lanak aztertu zituen. Tarkhoffen lanak beti eutsi zion estetika inpresionistari eta postinpresionistari haren ibilbide osoan zehar.

Frantziako lehen urteetan Parisko gaiak jorratu zituen: kaleak, merkatuak, bulebarrak edo Sena ibaiaren ikuspegiak. Garai hartan oso aktibo eta presente egon zen Parisko, Europako beste hiri batzuetako eta Errusiako erakusketa kolektibo nagusietan, eta Mosku eta San Petersburgoko erakusketetan parte hartu zuen.

    Previous Nex 

1905ean ezkondu zen, eta orduan, aldaketa nabarmena gertatu zen haren obretako gaietan, barru-barruko beste batzuk lantzen hasi baitzen, esaterako, loreak eta natura hilak. Seme-alaben jaiotzatik aurrera, garrantzi handia hartu zuten familia eszenek. 1911n, Paris utzi eta Orsay herrian kokatu zen. Aldaketak naturara hurbiltzea ekarri zuen, baina baita giro artistiko eta komertzialetatik urruntzea ere, eta horrek are gehiago zaildu zuen haren egoera ekonomiko eta soziala.

Nicolas Tarkhoff 1930ean hil zen erabateko pobrezian. 30 urte baino gehiago igaro behar izan ziren, harik eta 60ko hamarkadan zenbait bildumagilek haren figura berraurkitu zuten arte. Horien artean, azpimarratzekoa da Oscar Ghez-en funtsezko esku hartzea, bere bilduma pribatuaren bidez eta ondoren Genevako Petit-Palais museoaren sorreraren bidez. Museo suitzar horretatik datoz Arabako bilduman dauden pinturak, Arabako enpresak Oscar Ghez berari erosiak.

2014an, Nicolas Tarkhoff-en Lagunen Elkartea sortu zen. Elkarte horren lanari esker gorde da Tarkhoffen artxiboa eta zabaldu dira nazioartean artista handiaren izena eta lana.

Nicolas Tarkhoff

Multzoa modu monografikoan aurkezten dugu, gure ingurunean oso ezaguna ez den, miserian hil zen eta gaur egun bere irudia eta ekoizpen artistikoa berreskuratzeko prozesua bizi duen artista baten ikuspegi zabalago eta osatuagoa emateko.

Data
2023/02/23 - 2024/05/05
Ordutegia
Asteartetik larunbatera 10:00 - 14:00 eta 16:00 - 18:30 Igande eta jaiegunetan 11:00 - 14:00 Astelehenetan, jaiegunak izan ezik, itxita Astelehena jaieguna izan bada, asteartean itxita
Kategoria
Erakusketa
Lekua
Arabako Arte Ederren Museoa
Helbidea

Fray Francisco ibilbidea, 8

Udalerria
Gasteiz

Prezioa
Sarrera doan edukiera bete arte

Interkonektatuta

Arabako Arte Ederren Museoa

Elkarrizketa berriak Arabako Arte Ederren Museoan

Interkonektatuta, izenburua duen aldi baterako erakusketa honek Arabako Arte Ederren Museoan azken urte hauetan izan diren sarrera berrien multzo hautatu bat aurkezten du; lan berri horiekin batera, bildumaren osagai ziren beste batzuk ere daude ikusgai. Sartutako obra berrien eta lehendik zegoen bildumaren arteko erlazioak sortu du erakusketa hau.

Erakunde honen historian zehar, erosketak izan dira funtsak handitzeko prozedurarik ohikoena, baina azken urteetan nabarmen handitu dira sartzeko beste era batzuk, hala nola dohaintzak, gordailuak eta testamentu-legatuak. Bakoitzak bere berezitasuna du eta proposamenak banaka aztertu behar dira, mantendu eta erakutsi beharreko multzoa hobetzeko egokia den ala ez baloratzeko. Horregatik guztiagatik, bildumak gehitzea etengabeko erronka da, gogoeta eta azterketa eskatzen dituena, artelanak ikusgai jartzean diskurtso berriak sortzeko.

Interconectadas

 

Erakusketa eta horrekin batera doan katalogoa hainbat ataletan banatu dira. Horrela, Neoklasizismoa, izeneko ataletik hasten da. Argien izenean , Aldundiarekin berarekin lotutako erretratu instituzional batzuk ditugu, Arabaren alegoria bat bertako patroiaren irudiarekin, San Prudentzio, eta tokiko burgesiaren figura eta Arabako beste progizon batzuk. Erretratua eta espiritu erromantikoan, barru-barruko pintura esferan sartzen gara, gizonen eta emakumeen enkargu pribatuetan, haien erretratuekin familia eta posizioa familiar eta soziala berresteko eta aretoen prestigioa handitzeko asmoarekin. Gainera, Ofeliaren,irudikapena daukagu, Hamlet-eko tragediako pertsonaia shakespearianoa eta erromantizismoaren mitoetako bat bera. Jarraitzen diogu ibilbideari Inspirazio bila. Paisaiak eta ohiturak izenekoarekin eta bertan Italiako Lacio parajeetako obrak ikusten ditugu, artista espainiar eta euskaldun askoren prestakuntza egonaldietan egindakoak. La Granja jauregiko lorategiak ere agertzen dira, baita ohiturei, hiri giroari eta nolabaiteko sakontasun moralari buruzko bi obra ere.

Interconectadas

 

Araba, pintoreen arteko loturaklore pinturaren presentzia handia duten Arabako egileengana hurbiltzen gaitu. Adelina Labrador madrildarraren obra ere sartzen da –lore-gaikoa hori ere–, 1946an hiriko areto batean erakutsia. Erretratu familiarrakekin, partista batzuek beren senideen margotutako mihiseak aurkezten ditugu, bai eta zenbait egilek familia saga berari XX. mendearen lehen erdian egindako erretratuak ere. Azkenik, bildumako ‘zuloaga’ berriak, non biltzen diren museoaren bildumaren parte diren Ignacio Zuloagaren lan guztiak.

 

Data
2023/06/29 - 2024/05/05
Ordutegia
Asteartetik larunbatera 10:00 - 14:00 eta 16:00 - 18:30 Igande eta jaiegunetan 11:00 - 14:00 Astelehenetan, jaiegunak izan ezik, itxita Astelehena jaieguna izan bada, asteartean itxita
Kategoria
Erakusketa
Lekua
Arabako Arte Ederren Museoa
Helbidea

Fray Francisco ibilbidea, 8

Udalerria
Gasteiz

Prezioa
Sarrera doan edukiera bete arte

TMEO, umorearen mugei aurre egiten dien aldizkaria - Amba. Solasaldiak arte ederren museoan

Arabako Arte Ederren Museoa

 

HiZLARIA:

Iñaki Larrimbe

Diziplina anitzeko artista eta kultur aktibista

 

TMEO umore grafikoko aldizkaria da, lotsagabea eta gogoetatsua. Iñaki Larrimbe artistak eta kultura koordinatzaileak ondo ezagutzen du aldizkariaren ibilbidea, 37 urte hauetan bertan egon baita.

 

Hitzaldian, Larrimbek CRASHen, Errementari kaleko komiki denda zaharrean, modu asanblearioan hasi zen eta gaur egun argitalpen satirikoen artean leku garrantzitsua duen proiektuari buruz hitz egingo digu.

 

Historia luze horretan zehar izan diren pasadizoak eta egoera bereziak ezagutuko ditugu, baita haren portada ezagunenak ere. Hitzaldian parte hartzea sustatzeko, ondoren egingo den solasaldian hizlariari galdera bat egiten dion pertsona bakoitzari aldizkari bat oparituko zaiola jakinarazten da.

 

 

 

Data
Larunbata, apirilak 20
Ordutegia
12:00 h.
Lekua
Arabako Arte Ederren Museoa
Helbidea

Paseo Fray Francisco 8

Udalerria
Vitoria-Gasteiz

Hizlaria:
Iñaki Larrimbe
Diziplina anitzeko artista eta kultur aktibista 
Aurrebista

Amba. Zeharkako ibilbidea “Euskal mendia margolanetan”

Arabako Arte Ederren Museoa

Euskal mendia margolanetan

Mendia paisaiaren zati gisa

 

HIZLARIA

Iñaki Garaluce Fernández de Barrena

Helduen Hezkuntzako irakasle erretiratua

 

 

Gure museoan egingo dugu ibilbide honetan, Euskal Herriko paisaia menditsua eta margotzeko ekintza lotuko ditugu.

 

Ingurune naturalean aire zabaleko margolaritza modan jartzeaz batera, gure margolariek paisaia mugarritzen duten mendi ugariak nagusi diren lurralde bat zuten aurrez aurre, eta zaila egin zitzaien hortik ihes egitea. Horregatik da mendia protagonista Arabako Arte Ederren Museoan dauden margolanetako askotan.

 

Bisitaldian, mendiak euskal kulturan duen garrantzia azalduko da.

 

 

Aldez aurretik izena ematea

Data
Larunbata, apirilak 13
Ordutegia
12:00 h.
Lekua
Arabako Arte Ederren Museoa
Helbidea

Paseo Fray Francisco 8

Udalerria
Vitoria-Gasteiz

Hizlaria:
Iñaki Garaluce Fernández de Barrena
Helduen Hezkuntzako irakasle erretiratua  
Izen-ematea
Aurrebista
Aurrebista

Larunbat musikalak. Pianoa lau eskutara

Data
Larunbata, Apirilak 6
Ordutegia
12:30
Aurrebista

Manuel Iradier abesbatzaren historia - AMBA. Solasaldiak arte ederren museoan

 

Estíbaliz Delgado

Manuel Iradier abesbatzaren zuzendarikidea

 

 

Arabako Abesbatzen Elkartean 33 elkarte daude, eta mila abesbatza baino gehiago biltzen dituzte. Horren arrazoia da, batez ere, taldean kantatzeko tradizioa oso errotuta dagoela gure lurraldean.

 

1961ko maiatzean, Emilio Ipinza buru zela, Manuel Iradier abesbatza jarri zen martxan. Egun horretatik gaurdaino, talde hori izan da gure lurraldeko musika koralaren erreferentzia nagusia.

 

Estibaliz Delgado Guridi, zeina egungo zuzendaria baita, kidea izan da hasieratik. Hitzaldian, abesbatzak Azazetako mendatean lehenengo emanaldia egin zuenetik igaro diren berrogeita hamar urtetik gorako urteetan izan duen bilakaerari buruz hitz egingo digu.

 

Hitzaldiaren ondoren, solasaldia egingo dugu hizlariarekin.

 

 

Historia de la Coral Manuel Iradier - AMBA Conversaciones en el museo

 

Data
Larunbata, 2024ko martxoak 16
Ordutegia
12:00 h.
Lekua
Arabako Arte Ederren Museoa
Helbidea

Paseo Fray Francisco 8

Udalerria
Vitoria-Gasteiz

Hizlaria:
Estíbaliz Delgado Manuel
Iradier abesbatzaren zuzendarikidea  
CLEMENTE & JESÚS ARRAIZ

CLEMENTE & JESÚS ARRAIZ

Arabako Arte Ederren Museoko bildumako sei lanek parte hartuko dute CLEMENTE & JESÚS ARRAIZ erakusketan, Bilboko Ondare Aretoa antolatua Clemente Arraiz Inchaurregui (1873-1952) eta Jesús Arraiz Ibarra (1898-1980) margolarien omenez eta aintzatespenez. Gasteizen jaioak, aita-semeak, beren lanak lehenengo aldiz erakusten dira Bilbon batera.

Hautatutako pinturak Arabako Arte Ederretakoak ez ezik Gasteizko Udalekoak eta bilduma pribatuetakoak ere badira.

Erakusketa ibilbideak bi artisten lanen arteko elkarrizketa proposatzen du, eta komisarioek esaten dutenez, "aukera ematen dio ikusleari bere gaiak eta ezaugarriak ezagutzeko, elkarren arteko antzekotasunak eta eraginak hautemateko edo sormenezko desadostasunak ere ikusteko".

Clemente Arraizen aurkeztutako lanen artean, gehien landutako gaiak daude, hala nola familia erretratuak, paisaiak eta loreak eta bodegoiak. Giza irudia, ordea, Jesús Arraizen lanaren elementu nagusia eta protagonista da, eta –haren aitarenean ez bezala– oso zeregin garrantzitsua du bere ekoizpenean.

Erakusketan, gainera, Arraiztarren beste alderdi baten zirriborro batzuk ikus daitezke; izan ere, barnealdeen dekorazio negozioak eduki zituzten Gasteizen eta Bilbon, eta garai hartako enpresa garrantzitsuenentzat lan egin zuten. Gasteizen, adibidez, Augustin Zulueta jauregiko (Arabako Arte Ederren Museoaren egoitza) edo Ajuria familiaren jauregiko (gaur egungo Ajuria-Enea) dekorazio lanetan parte hartu zuten.

CLEMENTE & JESÚS ARRAIZ
CLEMENTE & JESÚS ARRAIZ
CLEMENTE & JESÚS ARRAIZ
CLEMENTE & JESÚS ARRAIZ
CLEMENTE & JESÚS ARRAIZ
CLEMENTE & JESÚS ARRAIZ

CLEMENTE & JESÚS ARRAIZ

Lekua

Ondare Aretoa

Bilbo

Data

2024-03-13tik 2024-06-29ra

Aurrebista
Aurrebista
Aurrebista
Aurrebista
Aurrebista
Aurrebista
Aurrebista
Aurrebista
Piezas destacadas del Museo de Bellas Artes

Lisatzaileak

1894an, Ignacio Díaz Olano Erromara joan zen bere mezenas Felipe Arrietaren —hura ere gasteiztarra— pentsioari esker. Italian egin zuen prestakuntza egonaldian margotutako lanetako bat da "Lisatzaileak", eta harekin hirugarren domina irabazi zuen 1895eko Arte Ederren Erakusketa Nazionalean.

Margolanean hamar langile daude, zuri jantzita, baina badirudi, hasieran, artistak hamaika modelo erabiltzeko asmoa zuela. Alkandora eta arropa zuriak lisatzen eta almidoitzen ari dira. Konposizioa margolanaren lehen planora begira dago: sartu berri den lankidea, zeregin horietan eskarmenturik gabea (María Antonia Proietti, artistaren modeloa), erantzuten ari da emakume adintsuenak, “gobernantak” edo lisatzaileen lantegiko arduradunak, ematen dizkion jarraibideak.

 

Piezas destacadas del Museo de Bellas Artes

 

Mihisea, egiazki, argi eta kolore ariketa konplexu bat da, alegia, atzealde zuriaren gainean figura zuriak nabarmentzea. Eszena osoa girotze argi leun batek bahetua da; girotze hori are gehiago indartzen du lisatzailearen keinuak, zeina atzealdean leihate handiaren gortina zabaltzen ari baita. Horrela, gelari argi batasuna ematen zaio, kontrasterik gabe. Honela esan zion egileak bere adiskide min Fernando de Amárica pintore arabarrari: “Zuriekin ondo jokatzen saiatzen naiz; gauza oso zaila, eta are gehiago niretzat, zuk dakizunez beti egin zaidalako zail kolorea maneiatzea, eta aurrera ateratzeko badiotsut zoro parean nabilela ezer falta ez zaidan arren".

1895eko maiatzean, Gasteizko prentsak jakitera eman zuen lan hura “gasteiztar aberats” batek erosi zuela; ia-ia ziur, Felipe Arrietak berak erosiko zuen; hain zuzen, hark ordaindu zion Erromako egonaldia.

 

Piezas destacadas del Museo de Bellas Artes

Ignacio Díaz Olano (Gasteiz, 1860-1937)

Mihise gaineko olioa
90 x 142 cm

Piezas destacadas del Museo de Bellas Artes

[ Zk. 3390]